Aromatherapy - Cari Daripada Anda Boleh Manfaat Borang aromaterapi

Aromatherapy - Cari Daripada Anda Boleh Manfaat Borang aromaterapi

Aromaterapi adalah sejenis perubatan alternatif yang menggunakan minyak pati atau sebatian aromatik sama yang diekstrak daripada bahan tumbuh-tumbuhan seperti pokok renek, bunga, kulit kayu, kulit, damar, rumput, buah-buahan, akar, pokok-pokok, kelopak, batang atau biji, yang akan diurut ke dalam kulit, jatuh ke dalam air yang akan bermandikan, atau dicampur dengan minyak atau wap lain yang akan dihidu untuk tujuan meningkatkan seseorang mood, kesihatan dan rasa kesejahteraan.

Aromaterapi telah digunakan beribu-ribu tahun yang dikesan sejak Mesir purba, di mana tumbuh-tumbuhan dan bunga telah disuling untuk mengeluarkan minyak pati mereka.

Baru-baru ini seorang ahli kimia Perancis dan wangian, Rene Gattefosse, teruk dibakar tangannya semasa bekerja di makmalnya. Selepas tenggelam tangan bakaran ke dalam minyak lavender untuk mencuba untuk melegakan luka dia mendapati bahawa luka sembuh lebih cepat daripada biasa, tanpa melepuh atau parut, dengan itu memohon beliau untuk menyelidik lagi keupayaan penyembuhan ekstrak tumbuhan yang lain.

Minyak pati juga digunakan di Perancis semasa Perang Dunia II untuk merawat tentera yang cedera dan seorang ahli biokimia Perancis, Marguerite Maury, membina pendapat, menggunakan minyak pati untuk memberi urutan penyembuhan.

Bagaimanakah Aromaterapi berfungsi?

Hidung manusia boleh mengenal pasti sehingga lebih kurang. 10000 aroma yang berbeza dari benar-benar menjijikkan ke kepala dgn indah. Minyak pati daripada tumbuh-tumbuhan, bunga, akar, daun atau kulit kayu boleh terdiri dari sehingga 100 komponen kimia yang berlainan yang boleh bergabung untuk mempunyai tujuan yang kuat ke atas seseorang. Aroma boleh memberi kesan gelombang alfa / beta di dalam otak yang boleh menyebabkan perasaan yang berbeza dan emosi seperti ketenangan, bersantai, kecerdasan, dan lain-lain

Apakah faedah Aromaterapi?

Pelanggan melaporkan bahawa proses yang mempunyai urutan yang lembut dengan minyak aromaterapi adalah satu pengalaman yang hebat santai dan menenangkan. Bergantung kepada keperluan individu, minyak pati boleh digunakan untuk menenangkan, meningkatkan, memberi tenaga, berehat atau merangsang.

Aromaterapi boleh digunakan dalam rawatan pelbagai masalah fizikal dan emosi seperti tekanan, kebimbangan, kemurungan, keletihan, sakit, insomnia, batuk dan selesema, luka terbakar, tisu parut, masalah pencernaan dan masalah kulit.

Adakah terdapat sebarang kesan sampingan dan apabila ia perlu dielakkan?

Sesetengah minyak pati tidak sesuai untuk digunakan semasa mengandung atau menyusukan anak, atau jika anda mempunyai sawan, tekanan darah tinggi, hipoglisemia, masalah buah pinggang, menjalani pembedahan baru-baru ini atau penghidap trombosis vena dalam. Sesetengah minyak boleh memberi kesan cara kulit anda bertindak balas kepada cahaya UV dan boleh menyebabkan anda untuk membakar lebih mudah di matahari.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar